Close Ad
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
کلیک کنید
416
  • فری گیمز
  • ۱۱ آبا ۹۷
  • نقد بازی
  • 87608 بازدید

عرضه World of Warcraft: Classic دلیلی شد تا در یک مقاله به بازی World of Warcraft و یکی از بهترین بسته های الحاقی آن یعنی World of Warcraft: Cataclysm  بپردازیم. چهارده سال از زمانی که World of Warcroft متولد گریده می گذرد،درست در بیست و سوم ماه نوامبر ۲۰۰۴ و به عبارت دیگر دقیقاً بیست یک روز دیگر بازی چهارده سالگی خود را جشن خواهد گرفت،در این سال ها ما شاهد بزرگتر و بزرگتر شدن این بازی بوده ایم هر بار بخش تازه ای به آن افزوده شده و هر بار هواداران تازه ای به پای بازی نشسته اند،هر کدام از بسته های گسترش دهنده بازی جذابیت ها و قابلیت های خود را داشتند و هر کدام چیزی به دنیای بازی افزوده اند.

با برگشتن به روزهای آغازین این عنوان در می یابیم که از همان روزهای ابتدایی تأثیر گذر سال ها بر دنیای وارکرافت قابل مشاهده بوده است. سال ها پیش که قهرمانان وارد این دنیا شدند هیچ گاه فکر نمی کردند که برای دفاع از سرزمین های محبوبشان باید تا پای نبرد با “آرتاس” پیش بروند،دشمنان آزراس یکی پس از دیگری آمده اند و بعد از مدتی جایشان را به نفر بعدی داده اند. در سال های ابتدایی خدایان قدیمی و “نفارین” تهدید اصلی آزراس بودند تا اینکه دروازه های “آوت لند” باز شدند و معلوم شد “ایلیدان” ده هزار سال زندانی شدن خود را بهانه ای برای گرفت انتقام از آزراس کرده است. بعد از ایلیدان نوبت به آرتاس در “نورس لند” رسید. حالا که آرتاس از بین رفته و جایش را “لیچ کینگ” دیگری پر کرده است، ضد قهرمان بعدی چه کسی خواهد بود؟

در گذر از این سال ها بارها به همراه میلیون ها بازیباز شاهد دگرگونی دنیای وارکرافت بودیم “مرگ بال” (Death Wing) آزاد شد تا در زیر بال های آتشین خود آزراس را از بین ببرد.

زمانی که تایتان ها دنیای وارکرافت را خلق کردند بخشی از قدرت های خود را به قویترین نژاد زنده در آن دنیا یعنی اژدهایان دادند و پس از آن آزراس را برای همیشه ترک کردند. “نل تاریون” یکی از پنج اژدها بود که عنوان زندان بان زمین را با خود به همراه داشت. خدایان قدیمی که توسط تایتان ها در عمق زمین اسیر شده بودند موفق شدند نل تاریون را فریب دهند. اژدهایان دیگر پس از شکست های متوالی بالاخره بر نل تاریون پیروز شدند و او را در عمق زمین زندانی کردند. از آن پس نل تاریون با نام مرگ بال شناخته می شود.

بر خلاف بسته های الحاقی دیگر “Cataclysm” تنها پنج تراز به تراز قهرمانان اضافه می کند واین یعنی نصف مقدار اضافه شده در مقایسه با بسته های الحاقی دیگر. اما آیا محتوای بازی هم به همان مقدار کم شده است؟ شاید در ظاهر جواب سوأل مثبت باشد اما بلیزارد از بازی کننده ها می خواهد که این سوأل را به گونه ای دیگر مطرح کنند. آیا لذت دریافت این پنج تراز اضافه شده در قیاس با بسته های الحاقی دیگر کم تر است؟ کافی است که اولین قدم در راه گرفتن تراز ۸۱ را بردارید تا مطمئن شوید جواب این سوأل منفی است. برای رسیدن به تراز ۸۵ پنج منطقه جدید به بازی اضافه شده است. سرزمین های جدید و انجام مأموریت در آنها تبلور سال ها تجربه بلیزارد در ساخت محتوای جدید برای عنوان دنیای وارکرافت است. هر کدام از این سرزمین ها یک تجربه کاملا سینمایی و داستانی است که با میان پرده های مختلفی بر ارزش آن افزوده می شود تجربه انجام مأموریت در Cataclysm را شاید بتوان مانند تجربه یک بازی تک نفره نقش آفرینی دانست که به خوبی پرداخت شده است. از رام کردن اسب های آبی در زیر اقیانوس تا کشف مقبره های تاریخی همراه با هریسون جونز ! خاطرات Cataclysm و مأموریت هایش به خوبی در ذهن بازی کننده نقش می بندد و بازی کننده ها آن را فراموش نخواهند کرد.

Cataclysm مانند بسته الحاقی اول دو نژاد جدید را وارد دنیای وارکرافت کرده است “وُرگِن” ها مانند انسان های گرگ نما هستند و به گروه “آلاینس” پیوسته اند و همینطور “گابلین” ها با ظاهری جدید در کنار گروه “هُرد” می جنگند. هر کدام از این دو نژاد جدید مکان های شروع متفاوتی دارند. این دو نژاد به طور کامل با یکدیگر تفاوت دارند، مکان شروع ورگن ها یادآور شهر لندن فیلم های ترسناک است در حالیکه گابلین ها خوشحال در مکانی پر از تابلوهای نئونی بازی را شروع می کنند. هر کدام از این دو نژاد شهر اصلی متناسب با شخصیت خود دارند که این روزها خلوت هستند. Cataclysm مانند بسته های الحاقی قبلی شغل جدیدی وارد بازی کرده است که این شغل این بار “باستان شناسی” نام دارد. بازی کننده ها می توانند با استفاده از نقشه خود به مناطق مختلف آزارس سفر و گنج های تاریخی را کشف کنند. باستان شناسی در ظاهر بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد اما بعد از چند ساعت سر وکله زدن با آن متوجه می شوید که این شغل شاید تنها ضعف این بسته الحاقی دنیای وارکرافت باشد.

در بازی بشتر بازیبازها ترجیح می دهند وقت خود را صرف مواردی غیر از باستان شناسی کنند زیرا لازمه بالا بردن مهارت در این شغل ساعت های متوالی پرواز از یک منطقه به منطقه دیگر است و بیشتر مواقع پاداش مناسبی نصیب بازی بازها نمی شود البته اگر عشق ماجراجویی و پیدا کردن گنج را داشته باشید از این کار لذت خواهید برد.

با ورود مرگ بال بیشتر سرزمین های آزراس تغییر شکل داده اند البته این تغییر آنچنان که انتظارش می رفت همه چیز را عوض نکرده است و در بیشتر مواقع تنها قسمتی از منطقه عوض شده است و بخش های دیگر بدون تغییر باقی مانده اند اما همین تغییرات تجربه کم و بیش متفاوتی را برای بازی کنان به ارمغان می آورد،آنهایی که می خواهند شخصیت جدیدی را از تراز ۱ به تراز ۸۵ برسانند، البته این تغییرات تنها شامل تراز ۱ تا ۶۰ می شود و بعد از آن بازی کننده باید به مکان های قدیمی درآوت لند و نورس رند سر بزند تا به تراز های بالاتر دست پیدا کند.با این حال تغییرات به وجود آمده در آزریس و معرفی دو نژاد جدید بازی را پربارتر از قبل نموده است.

با وجود آنکه سال ها از عمر بازی دنیای وارکرافت می گذرد اما با پشتیبانی همه جانبه بلیزارد و ارائه آپدیت ها و بسته های الحاقی مختلف تراوت و تازگی بازی حفظ شده است،در طی این سال ها بلیزارد تغییرات فراوانی را در بازی ایجاد کرده است،تکسچرها با کیفیت شده اند،افکت های جدیدی به بازی افزوده شده است، به علاوه اضافه شدن نورپردازی قوی تر،سایه های بهتر و ده ها تغییر ریز و درشت دیگر در تمام این سال ها بازی را به روز نگه داشته است. با وجود تمام این ها آن چیزی که سبب می شود دیدن دنیای فانتزی وارکرافت لذت بخش باشد طراحی هنری آن است. بدون شک طراحان هنری بازی با خلق محیط های زیبا و فانتزی باعث می شوند که هیچگونه ضعف گرافیکی در این بازی دیده نشود،دنیای وارکرافت یک دنیای زنده و با تراوت است،برای درک پیشرفت دنیای وارکرافت کافی است سرزمین های جدید را با سرزمین های پیشین مقایسه کنید. برای مثال “دیپ هلم” و درک خلاقیتی که در طراحی آن به کار رفته است نیازمند ساعت ها پرواز بر فراز آن است. در کنار اینها طراحی نژاد ها هر بار در حال بهبود است به گونه ای که گابلین ها و ورگن ها از نظر جزئیات در قیاس با نژادهای قبلی پیشرفت بسیار زیادی داشته اند.

مثل همیشه رسیدن به آخرین تراز تازه شروع کار برای کسانی است که می خواهند در دنیای وارکرافت حرفی برای گفتن داشته باشند. این بار هم  می شود گفت PVP و PVE از یکدیگر کاملاً جدا هستند، برای بازیکن هایی که از مبارزه با بازیکن های دیگر لذت می برند سه زمین مبارزه ای جدید در World of Warcraft Cataclysm وجود دارد که مکانیزم جنگیدن در آنها همانند زمین های مبارزه قبلی است. برای بازیکن هایی هم که دوست دارند وقت خود را در سیاه چال ها بگذرانند هفت سیاه چال مختلف و سه رید PVE به همراه حالت های قهرمانی آنها وجود دارد. نکته ای که در حال حاظر در بازی وجود دارد سخت بودن سیاه چال ها به خصوص حالت های قهرمانی آنها است که معمولاً برای شکست غول آخرهای هر کدام بازیباز باید کلاسی را که بازی می کند به خوبی بشناسد. بالا رفتن درجه سختی خبر خوبی برای آن دسته از بازیکن های قدیمی دنیای وارکرافت است که در این سال ها از آسان شدن بازی ناراضی بودند.

بلوغ بلیزارد در ساخت بازی های نقش آفرینی آنلاین را می توان به خوبی در دنیای وارکرافت مشاهده کرد،با وجود آنکه سال ها از زمان عرضه آن گذشته است اما همواره بازیکنان بسیاری به تجربه آن پرداخته اند و بلیزارد نیز قدرتمندانه به  پشتیبانی از این عنوان ادامه می دهد.

برگرفته از نشریه دنیای بازی

در آخر لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید، دنیای وارکرافت برای شما چگونه بود؟

تقویم شمسی

آبان ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
    مرداد »
 123456789101112131415161718192021222324252627282930  

0 دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها

ارسال نظر

پست‌الکترونیکی شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *