Close Ad
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
کلیک کنید
458
  • حامد بنادری
  • ۲۲ مهر ۹۷
  • نقد بازی
  • 127421 بازدید

Resident Evil 4

نامی آشنا و شاهکاری بزرگ از کمپانی Capcom خلق شده به دست یکی از بزرگترین بازی سازان تاریخ بازی های ویدئویی آقای Shinji Mikami و از برترین بازی های تمام دوران هاست.

آغاز روند ساخت بازی به سال ۱۹۹۹ بر می گردد،در این سال شرکت Capcom بنا داشت که نسخه چهارم بازی Resident Evil را برای کنسول نسل بعد سونی یعنی Playstation 2 توسعه دهد در روند ساخت بازی شینجی میکامی به عنوان تهیه کننده و Hideki Kamiya به عنوان کارگردان حضور داشتند،ساخت بازی آغاز شده و تا مدتی نیز پیگیری می شود اما تا جایی که اطلاع داریم پس از ترسیم چهار ویرایش از بازی روند توسعه آن متوقف می  شود.

اما برای نخستین بار خبر ساخت بازی Resident Evil 4 در سال ۲۰۰۲ منتشر شد،این بار بازی برای کنسول نسل ششمی Nintendo یعنی GameCube توسعه پیدا می کرد.

داستان بازی درباره نفوذ Leon Scott Kennedy به مقر آمبرلا در اروپا می باشد، زامبی ها و موجودات شناخته شده دنیای Resident Evil همچنان در بازی حضور داشته و دشمنان اصلی بازی به حساب می آمدند در این بازی بنا بر این بود که لیان با آلوده شدن به نوعی ویروس بیولوژیک دارای قدرتی خیره کننده در دست چپ خود شود تا از آن به عنوان نوعی سلاح استفاده کند (چیزی شبیه به دست جهش یافته Jack Krauser) اما در حالیکه نزدیک به نیمی از بازی ساخته شده بود بنا به دلایل مختلفی از جمله شباهت ساختاری بازی با نسخه های پیشین و همچنین نداشتن نوآوری در داستان و خصوصاً گیم پلی روند توسعه آن متوقف می شود.

تصویر برگرفته از تریلر نسخه اولیه Resident Evil 4 منتشر شده در سال ۲۰۰۲

پس از آن و در سال ۲۰۰۳ با اعمال تغییراتی در بازی تریلری سینماتیک از آن به نمایش در آمد اما باز هم به دلایلی که پیشتر گفته شد به مرحله انتشار نرسید.

به هر حال چندی بعد روند ساخت بازی از نو آغاز شد و پلتفرم مقصد کنسول Nintendo GameCube بود،داستان بازی توسط Noboru Sugimura فقید به نگارش درآمد،شخصی که پیشتر نیز نسخه های قبل را با صلابت هر چه تمام تر نوشته بود،متاسفانه آقای سوگیمورا چندی بعد و در سن ۵۶ سالگی درگذشت چه بسا که اگر حضور داشت و Capcom آقای شینجی میکامی و هیدکی کامیا را از دست نمی داد ما هرگز شاهد تزلزل این سری نمی بودیم و همچنان می توانستیم Capcom و Resident Evil را در اوج ببینیم و هر بار شاهد شاهکاری تازه از آنها باشیم

به هر ترتیب با نگارش بازی و با تهیه کنندگی  Hiroyuki Kobayashi پروژه ساخت بازی به Shinji Mikami سپرده می شود،اینبار شینجی میکامی ساختار بازی را از نو بنا گذاشت و طراحی کاملا جدیدی از بازی را ارائه نمود،این آخرین Resident Evil بود که شینجی میکامی برای Capcom ساخت و البته آن را به نقطه اوج خود رساند به گونه ای که تاکنون هیچ نسخه ای بعد از آن نتوانسته به این جایگاه دست پیدا کند.

بازی در ابتدا و در مارس ۲۰۰۵ با تغییرات بسیار نسبت به نسخه های پیشین برای کنسول نسل ششمی Nintendo یعنی GameCube وارد بازار شد،منتقدین یکی پس از دیگری به تمجید و ستایش از آن پرداختند و بازی در همان ابتدا با دریافت نمرات کامل از وبسایت های نقد و کسب متای فوق العاده ۹۶ از وبسایت Metacritict خود را به عنوان یک شاهکار معرفی کرد،با آنکه در ابتدا قرار بود که بازی تنها در انحصار Nintendo باشد اما موفقیت این بازی Capcom را بر آن داشت تا بازی را بر روی کنسول بسیار محبوب SONY یعنی کنسول Playstation 2 نیز منتشر کند،پس از مدتی و در نوامبر ۲۰۰۵ این مهم محقق شد و بازی با اضافه شدن بخش های جدید از جمله مینی گیم های “Ada Wong” برای کنسول PS2  وارد بازار شد ،اینبار نیز توجه منتقدین به بازی همانند نسخه GameCube بسیار عالی بود و حتی به دلیل بخش های اضافه شده به آن بیش از پیش مورد ستایش قرار گرفت و مهم تر از آن محبوبیت بسیار آن در بین بازی کنان کنسول PlayStation 2 بود،بازی به زودی خود را در دل بازی بازان جای داد و برای بسیاری تبدیل به بازی اولشان شد.

بازی در ادامه توانست جوایز بسیاری را نیز به دست آورد،سرانجام Resident Evil 4 توانست با اقتدار و شایستگی جایزه بهترین بازی سال ۲۰۰۵ را از آن خود کند.در این سال بازی های بسیار بزرگی منتشر شدند، برای آنکه به ارزش این عنوان پی ببریم کافی است نگاهی به عناوین زیر داشته باشیم:

۱ – God of War

۲- Shadow of the Colossus

۳- Devil May Cry 3

۴- Ninja Gaiden Black

۵- Forza Motorsport

۶- Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory

۷- Sid Meier’s Civilization IV

۸- Battlefield 2

۹- Call of Duty 2

۱۰-Burnout Revenge

تمامی این عناوین به همراه بسیاری عناوین بزرگ دیگر در سال ۲۰۰۵ منتشر شدند و هر کدام از این نام ها خود از بزرگترین بازی های تاریخ بازی های کامپیوتری هستند،بدین ترتیب آشکار می شود Resident Evil 4 در رقابت با چه عناوینی رتبه نخست را به دست آورده،عنوانی که البته کاملاً شایسته Resident Evil 4 و استاد شینجی میکامی  می باشد.

دو سال بعد و در مارس ۲۰۰۷ بازی برای پلتفرم PC و بر روی سیستم عامل Windows عرضه شده و باز هم موفقیت های خود را تکرار کرد،بعد از آن تا این زمان بازی بر روی تقریبا تمامی پلتفرم های مطرح منتشر شده و هر بار نیز طرفداران جدیدی پیدا کرده یا موجب تجدید خاطره طرفداران قدیمی شده است، همانطور که گفته شد تا کنون این بازی از زمان ساخت و با گذر از هر نسل تازه سازی شده و با انتشار آن برای کنسول های جدید به حیات خود ادامه می دهد.

بازی Resident Evil 4 تا لحظه نگارش این متن برای کنسول های :

PS4 ، PS3 ، PS2 ، Nintendo Wii ، Nintendo GameCube ، Xbox One ، Xbox 360 ، Windows ، Zeebo ، iOS ، Android منتشر شده و به نظر می رسد در آینده و با ظهور پلتفرم های جدید باز هم همچنان بر طبق روند معمول شاهد انتشار مجدد آن باشیم.

داستان بازی :

داستان بازی روایتگر حوادث پیش آمده شش سال پس از واقعه Raccoon City می باشد،اینبار لیان از یک پلیس تازه کار شهر راکون تبدیل به یک مامور کارکشته و مسئول حفاظت از رئیس جمهور دولت ایالات متحده امریکا و خانواده وی می باشد،در همین حین دختر رئیس جمهور، “Ashley Graham” توسط گروهی ناشناس ربوده شده و به مکانی نامعلوم برده می شود، اطلاعات سری نشان می دهد دختری با مشخصات اشلی در اروپا و در دهکده ای دور افتاده در کشور اسپانیا دیده شده است لیان در این ماموریت خود باید دختر رئیس جمهور را پیدا کرده و به وطن بازگرداند.

عاقبت یکی سوختن در آتش بود و دیگری غذای کوسه شد!

 لیان به همراه دو افسر دیگر عازم این دهکده شده و در همان ابتدا متوجه می شود که رفتار روستاییان بسیار پرخاشگرانه است،آنها غیر عادی هستند اما از نوع زامبی هایی که لیان در گذشته با آنان روبرو شده بود هم نبودند،در همان آغاز دو افسر همراه لیان به طرز فجیعی به قتل می رسند و لیان خود را در جهنمی بدتر از جهنم  راکون  در می یابد.

با پیشروی در داستان مشخص می شود که اشلی توسط گروهی مذهبی به نام Los Iluminados به رهبری Osmond Sadler ربوده شده است،آنها برای گسترش مذهب خود از انگلی به نام Las Plagas بهره می برند بدین ترتیب آنان انگل را وارد بدن پیروان خود و همچنین قربانیان می کنند، با رشد انگل قدرت اختیار از اشخاص سلب می شود بدین ترتیب رهبران فرقه و در صدر آنها سدلر به راحتی می توانند قدرت اختیار و حتی تفکر آنها را در دست گرفته و با شیوه های خاص که در بازی به آن اشاره می شود آنها را برای مقاصد بعدی به کار بگیرند.لوس ایلومینادوس یک مذهب نوظهور بود و اسموند سدلر برای گسترش آن  قصد داشت که دست  به یک قدرت نمایی زده و اعلام موجودیت کند بدین ترتیب آنها تصمیم می گیرند با نفوذ به ایالات متحده امریکا و در رأس آن خانواده رئیس جمهور هدف خود را عملی سازند،با این کار مذهب آنان برای جهانیان شناخته می شد و آنها بدین ترتیب می توانستند نفوذ و سیطره خود را افزایش داده و بر پیروان خود بیفزایند.

بدین ترتیب هدف از ربودن اشلی آلوده کردن او به انگل لاس پلاگاس و در اختیار گرفتن قدرت اراده وی بود بدین ترتیب آنها علاوه بر عملی کردن خواسته هایشان به دست اشلی با اینکار می توانستند از مرکزیت ایالات متحده اعلام موجودیت کنند.

با پیشروی در داستان با اشخاص مختلفی روبرو می شویم از جمله “Luis Sera” دانشمندی که بر روی انگل لاپلاگاس کار کرده و البته اکنون از فعالیت برای فرقه دست کشیده وی با دادن دارویی به لیان که اکنون او نیز به انگل آلوده شده کمک می کند تا روند رشد انگل کند شده و لیان بتواند با رسیدن به آزمایشگاه از شر آن خلاص شود،در روند بازی اشلی چند بار توسط دشمنان ربوده شده و هر بار توسط لیان نجات داده می شود،در بازی ما با شخصیت زن مرموز و به نوعی معشوقه لیان ایدا وانگ روبرو می شویم،او هم اکنون برای Albert Wesker مهمترین آنتاگونیست سری بازی های Resident Evil کار می کند که هدف او به دست آوردن انگل لاس پلاگاس و استفاده از آن برای اهداف بعدی وسکر می باشد،او سرانجام موفق می شود و در آخر انگل را که به دست لیان افتاده بود با تهدید از وی گرفته و با خود می برد،همچنین از دیگر اشخاص می توان به جک کروزور همکار قدیمی لیان اشاره کرد،وی هم اکنون به خدمت سدلر در آمده و او همان شخصی است که مسئول ربودن اشلی می باشد،سرانجام وی در یک نبرد فرسایشی از لیان شکست خورده و در ظاهر از پای در می آید اما در آخر این ایدا وانگ است که به کار او پایان می دهد.

داستان بازی بسیار غنی بوده و دارای نکات  ریز و درشت بسیاری است که به همین حد از توضیح آن بسنده می شود و مابقی را می توانید در طول روند بازی دنبال کنید،خوشبختانه روند بازی به گونه ایست که به خوبی با داستان آن پیش می رود،نسخه های مختلفی از بازی نیز به زبان فارسی زیر نویس شده که می توانید برای درک بهتر داستان بازی به آن مراجعه کنید،البته  نسخه هایی از بازی چه در PS2 و چه در PC به زبان فارسی نیز دوبله شده اند اما از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بوده و بدلیل آنکه به تجربه بازی لطمه وارد می کند توصیه نمی شوند.

ساختار و گیم پلی :

همانطور که در Resident Evil 1 ، ۲ ، ۳ دیده ایم بازی به صورت از پیش رندر شده به نمایش در می آید به این ترتیب می شد فضاهای واقعی تری را به نسبت توان کنسول های نسل هفت و به خصوص PlayStation One به تصویر کشید،در این تکنیک فضای محیط کاملاً ثابت وپیشتر در هنگام ساخت بازی رندر شده است و با گذاشتن اشیاء سه بعدی در نقاط مختلف می توان با آن به تعامل پرداخت .

دوربین بازی نیز در هر منطقه از محیط به صورت خودکار تغییر زاویه می دهد،دوربین بازی بیشتر اوقات در پشت و بالاتر از کاراکتر،گاهی هم از بالا، از روبرو و حتی از دیگر زوایا نشان داده می شد اما در Resident Evil 4 به سبب افزایش توان پردازشی کنسول ها در نسل ششم تمام فضا به صورت زنده و سه بعدی پردازش می شود که این مورد کاملا متفاوت از نسخه های پیشین است به عنوان مثال در نسخه های کلاسیک Resident Evil و با گرافیک از پیش رندر شده امکان داشتن تفنگ دوربین دار و استفاده از آن به دلیل ساختار بازی وجود نداشت اما در نسخه جدید شما می توانید از انواع اسلحه های دوربین دار استفاده کنید و آن را در فواصل و زوایای مورد نیاز به کار ببرید،در مورد زاویه دوربین Resident Evil 4 بسیار گفته شده، زاویه دوربین روی شانه که پس از آن به عنوان یک استاندارد در بازی های این سبک و حتی سایر سبک ها درآمد،در این نوع زاویه، دوربین بازی در پشت کاراکتر،سمت چپ یا راست آن قرار گرفته،در هنگام سکون و تیر اندازی دوربین بازی به  کاراکتر نزدیک شده و ما تنها قادر به دیدن نیم تنه آن می باشیم اما با حرکت دادن کاراکتر دوربین از آن فاصله گرفته و تمام کاراکتر در قاب تصویر قرار می گیرد در این حالت به طور استاندارد در کنسول ها آنالوگ سمت چپ وظیفه حرکت کاراکتر و آنالوگ سمت راست دوربین بازی را به نسبت تعیین شده کنترل می کند.

در این حالت علاوه بر اشراف کامل بر محیط بازی امکان تیراندازی با دقت بالا نیز فراهم می شود بطوریکه بدون اینکه به مانند نسخه های پیشین بخواهید فاصله و محل برخورد گلوله را تخمین بزنید می توانید به طور دقیق اینکار را انجام داده و به مکان مورد نظر شلیک کنید مخصوصا اینکه سازندگان بازی سیستم نشانه روی بازی را با نصب لیزر بر روی اسلحه ها بسیار کاربردی و دقیق کرده اند،که این قابلیت در نوع خود بسیار جالب است.

گیم پلی بازی با وجود حفظ برخی المان ها با تغییرات گسترده ای نسبت به نسخه های پیشین همراه بوده است،در بازی اصلی به جز موارد خاصی که اشلی کنترل می شود در تمام طول بازی بازیباز کنترل لیان اسکات کندی را در دست دارد اکشن بازی بسیار روان بوده و شما می توانید تمامی محیط  را به دور از محدودیت های دوربین بازی به گشت و گذار و جستجو بپردازید،نقشه بازی در هر زمان که بخواهید با فشردن یک دکمه قابل دسترسی بوده و علاوه بر نشان دادن مکان حضور شما در بازی،محل مورد رجوع برای ادامه بازی و حتی با خریدن نقشه مخصوص از بازرگان می توانید به مکان های آیتم های ارزشمند بازی نیز دسترسی داشته باشید،برخی از این آیتم ها قابلیت ترکیب با دیگر آیتم های درون بازی را دارند که با پیدا کردن و ترکیب آنها می توانید آن را به قیمت بسیار بیشتری بفروشید.تقریبا تمام اسلحه های بازی قابلیت آپگرید شدن را دارا می باشند و با پیشروی در بازی می توانید به این کار بپردازید.

سلاح های درون بازی از تنوع بسیار خوبی برخوردار هستند،از سلاح سرد لیان که شامل یه چاقو می باشد گرفته تا مسلسل تامپسون و حتی آرپی جی،همه اسلحه ها در ابتدا قابل دسترسی نبوده و شما در ابتدا با توجه به نوع انتخاب دشواری به اسلحه کلت و شات گان و یا اسلحه کلت به تنهایی دسترسی دارید اما با پیشروی در بازی شخص بازرگان که در مکان های مشخصی در نقشه حضور دارد اسلحه های مختلفی را برای خرید به شما معرفی می کند و شما با جمع آوری پول درون بازی می توانید اسلحه ها را خریداری کرده وآنها را آپگرید کنید و حتی در صورت وجود یک ورژن قوی تر از یک اسلحه خاص می توانید اسلحه ضعیفتر را به بازرگان فروخته و اسلحه قویتر را دریافت کنید این روند در تمام طول بازی برقرار است و تا انتهای بازی همچنان می توانید اسلحه جدیدی دریافت کرده و به آپگرید آن بپردازید،برخی از سلاح ها نیز با روش های خاص و یا با اتمام بازی در دسترس قرار گرفته و شما می توانید آنرا برای بازی بعدی به همراه تمام سلاح های از پیش خریداری شده مورد استفاده قرار دهید.

P.R.L. 412 از هر اسلحه دیگری در بازی قویتر است به طوریکه می تواند باس انتهایی بازی را تنها با یک شلیک از پای در آورد!!

قویترین اسلحه بازی یک سلاح لیزری بسیار قدرتمند به نام  P.R.L. 412 می باشد،این اسلحه با مهمات بی نهایت و در واقع خود شارژ دارای شلیک های مختلفی بوده و از هر اسلحه دیگری در بازی قویتر است به طوریکه می تواند باس انتهایی بازی را با یک شلیک از پای در آورد، به طور کلی دریافت،آپگرید و استفاده از انواع سلاح ها بسیار لذت بخش بوده و یکی از عوامل محبوبیت این بازی می باشند.

علاوه بر مبارزه توسط سلاح های مختلف، بازی دارای سیستم QTE بوده و شما می توانید در طول بازی و در مواقع خاص و یا میان پرده های تعیین شده با فشردن دکمه های خواسته شده به دشمن آسیب وارد کرده یا فعالیت بخصوص را به اتمام برسانید،سیستم QTE درون بازی بسیار جالب و در نوع خود غافلگیر کننده می باشد که با توجه به انتخاب سطح دشواری بالاتر بازی با سختی بیشتری روبرو می شویم در مواقعی باید دکمه مورد نظر را به صورت سریع و مداوم بزنید و در مواقعی نیز باید در لحظه دکمه درست را فشار دهید.

بازی در لحظات بسیاری در حالیکه همه چیز آرام به نظر می رسد شما را غافلگیر می کند،دوستانی که این بازی را به پایان رسانده اند بدون شک لحظه هجوم گاندوی آتشین درون کوره و شوکی که بر آنان وارد شده را به خوبی به یاد دارند.

هوش مصنوعی بازی در سطح بالایی قرار دارد،کاراکتر اشلی با اینکه در مکان های مختلفی همراه لیان است اما به هیچ وجه دست و پا گیر نبوده و حتی در مواقع شلیک گلوله از تیر رس خارج شده تا گلوله به هدف برخورد کند،شما در بازی وظیفه حفاظت از اشلی را بر عهده دارید،اشلی با آنکه بی دفاع به نظر می رسد اما در موارد زیادی به کمک لیان می آید حتی گاهی اوقات به محل حضور دشمنان نیز اشاره می کند و در صورت حمله دشمن به روی زمین می نشیند تا آسیب را به حداقل برساند،شما در طول بازی می توانید به اشلی فرمان دهید که همراه شما باشد یا اینکه در جای خاصی بایستد،حتی در مواقعی می توانید از او بخواهید که در صندوق ها پنهان شود و پس از آرام شدن اوضاع به پیش شما برگردد،با این حال شما باید مراقب اشلی باشید که مورد آسیب قرار نگرفته و یا اینکه توسط دشمنان ربوده نشود،این هم به این دلیل است که اساساً وظیفه لیان در بازی حفاظت از اشلی و بازگرداندن او به خانه می باشد،اشلی همچون لیان دارای خط سلامت است و این یک نکته مثبت در بازی محسوب می شود،شما می توانید میزان سلامت او را تشخیص داده و در صورت لزوم آن را پر کنید،هوش مصنوعی دشمنان نیز در نوع خود بسیار خوب می باشد.

آنها می توانند با حرکت سریع سر و بدن خود را از برخورد گلوله مصون دارند،گاهی اوقات دسته جمعی حمله می کنند و گاهی نیز دورتر ایستاده و با استفاده از سلاح های مختلفی همچون،داس،تبر،آتش انداز و حتی تیر و کمان سعی در آسیب رساندن به شما را دارند،با جابه جا شدن از یک منطقه به دنبال شما می آیند،درها را باز کرده و با شکستن پنجره ها وارد خانه می شوند،آنها حتی نرده بام ها را نیز می توانند سرپا کنند و بوسیله آن بالا بیایند،باس های بازی نیزهر کدام دارای توانایی های منحصر به فردی بوده و در موقع مبارزه می توانند از ترفند های مختلفی استفاده می کنند،اگر بازی را بر روی حالت سختی پیشرفته قرار دهید می بینید که دشمنان باهوش تر شده و آسیب رساندن به آنها بسیار مشکل می شود به خصوص اینکه در این حالت باس های بازی بسیار جان سخت می شوند و از انواع روش ها برای مبارزه استفاده می کنند.

سیستم تعاملی بازی نیز بسیار کاربردی شده شما هر بار که نیاز دارید با محیط بازی به تعامل بپردازید،دکمه مورد نظر بر روی صفحه نمایشگر ظاهر شده و شما می توانید فعالیت مورد نظر را به راحتی انجام دهید این موضوع شما را از جستجوی زیاد در محیط بازی بی نیاز می کند،این قابلیت چه در هنگام برداشتن آیتم ها،باز کردن در،راه اندازی وسایل خاص،ضربات پا و حتی پریدن و بالا رفتن از مکان های خاص برای شما فراهم می باشد

یکی از مواردی که برای بازی بازان در این بازی بسیار خوش آیند بوده انیمیشن های خشاب گذاری اسلحه ها است این انیمیشن ها بسیار زیبا و دقیق هستند بطوریکه حتی در بازی های مدرن هم نظیر چندانی برای آن نمی توان پیدا کرد.هر اسلحله بنا بر ساختار خود دارای خشاب گذاری مخصوص به خود است  که به طور ویژه و با نهایت دقت برای همان اسلحه طراحی شده اند.

از موارد دیگر می توان به صفحه موجودی کاراکتر اشاره کرد،در نسخه های پیشین صفحه موجودی به خانه های محدودی تقسیم شده بود و آیتم های بدست آمده در طول بازی اعم از سلاح ها و سایر اشیاء مورد نیاز در آن قرار می گرفت که همین موضوع باعث محدودیت فضا و نیاز به مراجعه مداوم به صندوق نگهداری آیتم ها می شد اما در Resident Evil 4 شاهد دگرگونی کاملی در این مورد هستیم،صفحه موجودی نگهداری اسلحه وسیع شده و حتی بازیباز می تواند با آپگرید بر اندازه آن بیفزاید همچنین اسلحه ها با چینش دلخواه درون آن قرار می گیرند و بخش موجودی آیتم ها نیز کاملا جدای از بخش سلاح ها بوده و بدون محدودیت می تواند هر تعداد آیتم را در خود جای دهد.

این دشمنان با آنکه پلک هایشان به همدیگر دوخته شده اما با کوچکترین صدایی به سمت شما حمله ور می شوند

در مورد ترس موجود در بازی می توان گفت که بازی علاوه بر صحنه های ترسناک به طور کلی دارای داستان پر استرسی است اما این استرس لذت بخش بوده و بازیباز را به ادامه بازی مشتاق تر می کند،بازی دارای صحنه های اکشن بی نظیری است اما تعادل بسیار خوبی بین ترس و اکشن برقرار است و همین موضوع باعث می شود که بازی در هیچ زمانی خسته کننده نشود.بازی به چندین روش مختلف سعی در القای ترس و دلهره در بازیباز را دارد،گاهی در لحظه ای آرام بدون هیچ مقدمه ای با یک دشمن غیر عادی روبرو می شوید که به بهترین شکل بازیباز را شوکه می کند،در این لحظه انجام واکنش صحیح به تصمیم در لحظه بستگی دارد که البته برای کسانی که برای نخستین بار به انجام بازی می پردازند بسیار مشکل است،همچنین روبرو شدن با برخی از دشمان مانند گاندوهای دارای اره برقی استرس و دلهره بسیار زیادی را به بازیباز وارد می کند تا جایی که حتی شنیدن صدای اره برقی در این بازی هم بسیار ترسناک است ،در موارد دیگر مناطق تاریک و حمله دشمنان ناشناخته مانند سگ های جهش یافته یا دشمنانی نابینا با پنجه های خنجر مانند است که ترس را ایجاد می کند، محافظت از اشلی نیز دائماً این دلهره را بوجود می آورد که مبادا توسط دشمنان آسیب دیده یا ربوده شود که همین موضوع بازیباز را دائما در استرس نگه می دارد،به طور کلی همانطور که پیشتر نیز اشاره شد سازندگان بازی بهترین تعادل را بین ترس و اکشن ایجاد کرده اند،این موضوع باعث می شود که بازی نه همچون Silent Hill ترس خالص باشد و نه همچون Call of Duty با یک اکشن تمام عیار روبرو باشیم و این چیزی است که شینجی میکامی و تیم موفقش به بهترین وجه از پس آن بر آمده اند.

دشمنان درون بازی چه دشمنان معمولی و چه باس ها از تنوع بالایی برخوردار هستند، در این بازی برای اولین بار در سری Resident Evil شما به جای زامبی با گاندو روبرو هستید،گاندوها اگرچه در مواردی شباهت هایی به زامبی ها دارند اما آنها باهوش تر بوده و نسبت به زامبی ها بسیار تهاجمی تر و سریعتر می باشند به علاوه آنها از سلاح نیز استفاده می کنند،در بازی گاندوها دارای نژادهای مختلفی هستند برخی مرد،برخی زن و برخی نیز هیولا گونه هستند،حتی گاهی با حیوانات جهش یافته نیز روبرو می شویم،گاندوها به نسبت محیط خود دارای سلاح خاص همان منطقه می باشند،مثلا گاندوهای دهکده بیشتر از داس و چنگک استفاده می کنند و گاندوهای آزمایشگاه دارای شوکر هستند،برخی از آنها نیز دارای سلاح گرم اعم ازآر پی جی  و همچنین رگبار هستند.

هر بار که صدای اره برقی میومد سراپا استرس می شدیم!

 در بازی گاندوهای دارای اره برقی نیز حضور دارند که بسیار استرس زا بوده و فوق العاده جان سخت می باشند بطوریکه تمام بازی بازان طعم شکست از اره برقی را چشیده اند،ترسناکترین آنها در مینی گیم  مزدوران حضور دارند که بسیار غول پیکر بوده و دارای اره برقی بزرگ به همراه حرکات مرگبار هستند.

گاهی با آسیب رساندن به گاندوها آنها تغییر شکل داده و عمدتا اندام های جدیدی از سر آنها بیرون می آید در این حالت برخی از آنها اندام های شاخک مانند خود را به مانند شلاق به حرکت در می آورند برخی دیگر با تیغه های خود ضربه وارد کرده و آسیب وارد می کنند و در بدترین حالت برخی دارای سر مار مانند و بزرگی می شوند که با یک حرکت سر کاراکتر را می بلعند.

در بازی برخی حیوانات و بخصوص سگ ها نیز به انگل آلوده شده اند به طوریکه با شدت هر چه تمامتر حمله کرده و آسیب بسیار زیادی را وارد می کنند، سگ های گاندو نسبت به سگ های زامبی تهاجمی تر اما در برابر سلاح  کمی ضعیف تر هستند.

در بازی Resident Evil 4 ما با باس های مختلف و غول های متنوعی روبرو می شویم از جمله آنان غول انسان نمای درون بازی است او بسیار قدرتمند و بزرگ است،ضربات او بسیار مهلک بوده او کلبه های چوبی را تخریب کرده و حتی از تنه های درخت نیز برای ضربه زدن استفاده می کند،یکی از موارد جالب در بازی کمک یک سگ که توسط لیان از تله گاندوهای دهکده نجات داده شده می باشد این سگ حواس غول را به سمت خود جلب کرده و به لیان اجازه می دهد که به او آسیب وارد کند.

یکی از بزرگترین موجودات درون این بازی کوسه غول پیکر دریاچه می باشد این کوسه با ابعاد بسیار بزرگ خود حمله های مرگ آسایی را ترتیب می دهد تا جایی که شما را از درون قایق به بیرون پرت کرده و هر آن با دهان بزرگ خود به سمت شما می آید.

Big Cheese یا همان Grider نیز از جالب ترین باس های بازی می باشد،گرایدر یکی از بهترین باس های بازی است همچنین او یکی از اشخاصی است که نمونه خاصی از انگل به وی تزریق شده به همین علت وی دارای قدرت بسیار زیادی است،او  بسیار بلند قد و قوی هیکل است به طوریکه ضربات لیان هیچ تاثیری بر او ندارند،لیان چند بار با او رو در رو می شود اما هر بار از او شکست خورده و نمی تواند به او آسیب برساند،در انتها در یک مکان سر پوشیده با او روبرو می شود،گرایدر درب را می بندد و سپس یک مبارزه نفس گیر ما بین او و لیان آغاز می شود.


مبارزه با Big Cheese یا گرایدر (Grider) از بهترین مبارزات بازی بود.

در هنگام مبارزه و پس از آنکه لیان با انفجار بشکه سوخت می خواهد او را از پای در آورد ناگهان گرایدر تغییر شکل داده و تبدیل به یک هیولای شاخک دار با نیم تنه انسان می شود،او قویتر از قبل شده و ضربات مختلفی را به شما وارد میکند،مبارزه با او چند مرحله ایست و هر گونه اشتباهی باعث شکست بازیباز می شود.

مبارزه با اسموند سدلر در انتهای بازی یکی از خاطره انگیزترین مبارزات درون بازی هاست،اسموند سدلر در انتها تغییر شکل داده و به یک جانور بزرگ هیولا مانند با چشم های بزرگ تبدیل می شود مبارزه با او مخصوصا در حالت سختی حرفه ای بسیار دشوار بوده و او با انواع ضربات مرگ بار اعم از پرش های ناگهانی، پرتاب شاخک های تیز ،ضربات شلاقی و حتی پرتاب تیرآهن های بزرگ سعی در آسیب رساندن به لیان را دارد،خوشبختانه مکانیک های مبارزه بازی بسیار عالی و کاربردی می باشد به این ترتیب در هر جای مبارزه شما امکان واکنش مناسب را خواهید داشت.

گرافیک :

گرافیک بازی در بالاترین سطح خود در زمان عرضه قرار دارد،حتی با گذشت سال ها هنوز هم بسیار زیبا و چشم نواز به نظر می رسد ، محیط بازی در مقیاس واقعی و نسبت های صحیح طراحی شده اند، جزئیات محیط بسیار بالا بوده و بازی نور پردازی مناسبی را عرضه می کند،فصل پاییز ،برگ ریزان درخت ها و حرکت آب به بهترین حالت طراحی شده اند.

در بازی کوشش شده تا محیط و اشیاء مطابق با واقعیت و دارای جزئیات بالایی باشند،دیوار خانه ها،سطوح فلزی،صخره ها،چوب و … دارای تکسچرها و بافت های با کیفتی هستند،این مورد در مقایسه با نسخه های پیشین بازی در آن نسل یک جهش واقعی به حساب می آید.پوشش گیاهی محیط ،پوست صورت کاراکترها و دشمنان،درخشش چشم های موجودات هر یک به خوبی کار شده اند و برای هر قسمت از بهترین متریال های ممکن استفاده شده است.

جلوه های مختلف ،درخشش نور و به خصوص آتش درون بازی فوق العاده زیبا و طبیعی می باشد به گونه ای که در بازی های پیش از آن هرگز دیده نشده است،دود آتش و غبار نیز به خوبی در بازی گنجانده شده و جلوه بسیار خوبی را به محیط می دهند،فیزیک اجسام و اشیاء به خوبی کار شده اند، اشیاء قابل تخریب بسیاری اعم از کوزه های سفالی و چوبی،درب ها،کمد ها، صندوق های چوبی و … در بازی به وفور یافت می شوند.

افکت های مختلف و نور پردازی بازی به گونه ای بسیار خوب با محیط همسان شده است،در بازی شما کاملاً هوای پاییزی و ابری را حس می کنید،طراحی مه پاییزی که محیط  پیرامون را فرا گرفته است با توجه به سخت افزار آن دوران ستودنی است،شما این مه را در محیط های مختلف به زیبایی مشاهده می کنید به گونه ای که حس سرمای پاییزی را به خوبی منتقل می کند.رنگ اشیاء و محیط بازی به نسبت همان مکان طرح ریزی شده اند، محیط دهکده کاملاً حال و هوای پاییزی را به خود گرفته ،قصر با پوشش سنگی براق خود بسیار چشم نواز است و درخشش نور مشعل ها و شمع ها جلوه بسیار زیبایی را به آن میدهد،قلعه با سنگ های بزرگی که به ترتیب بر روی هم قرار گرفته اند بنا شده و ضخامت دیوارهای آن کاملاً مشهود است،درهای مکان های مختلف بازی هر کدام دارای طراحی منحصر به فردی است همچنین هر در و مخصوصاً در های بزرگ مکان های مهم با دقت و جزئیات بسیار فراوانی طاحی شده اند،اشیاء و محیط های فلزی،کشتی ( در مینی گیم Ada ) ، درب های آهنی،زره،کلاه خود و انواع سلاح های سرد و گرم درون بازی به خوبی طراحی و صیقل داده شده اند، به طور کلی محیط بازی و اشیاء درون آن اعم از سنگ، فلز، چوب، پارچه، برگ درختان و … هر کدام حس و وزن مخصوص خود را داشته و متفاوت از دیگری می باشند.

مکان های تاریک به خوبی طراحی شده اند به طوریکه در شب ها و مکان های تاریک دشمنان مشکل تر دیده می شوند و این نیازمند دقت بیشتری است، زمانیکه وارد قصر می شود سطح براق دیوارها و دکوراسیون آن بسیار چشم نواز است،سایه های بازی اگر چه غالبا ایستا هستند اما جلوه خوبی دارند و کاستی در آن دیده نمی شود،طراحی خود لیان و سایر کاراکتر ها به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است،حرکت موهای لیان هنگام راه رفتن بسیار زیباست،لباس ها به خوبی طراحی شده اند و حتی دستکش ها و تک تک انگشتان کاراکتر نیز به خوبی از هم مجزا و تفکیک شده اند.

صدا گذاری و موسیقی:

صدا گذاری محیط به بهترین وجه صورت گرفته،هنگام راه رفتن بر روی سطح چوبی صدای پای کاراکتر کاملا متفاوت از زمانی است که بر روی سطح فلزی یا برگ ها راه می رود،اسلحه ها هر کدام صدای مخصوص به خود را دارند و حتی وارد شدن به منو،جابه جایی بین آیتم ها و سایر تعاملات نیز به خوبی صدا گذاری شده اند، هر نژاد و گونه از گاندوها دارای صدا گذاری مخصوص به خود هستند و حتی از کلمات خاص خود استفاده می کنند،به طوریکه پس از مدتی با شنیدن صدای دشمنان بدون آنکه آنان را ببینید می توانید نوع دشمن را کاملاً تشخیص دهید،دوبله شخصیت لیان،لویس سرا،اسموند سدلر،ایدا وانگ و سایر کاراکترها کاملا ًحرفه ای و بی نقص کار شده اند

موسیقی متن بازی متناسب با هر محیط تغییر کرده،در برخی موارد ترسناک وهم انگیز بوده،گاهی استرس زا  و در هنگام شدت اکشن بازی نیز به اوج خود می رسد،هنگام حضور دشمنان ضرب آهنگ موسیقی بیشتر شده و پس از شکست آنان با برقراری آرامش موسیقی بازی نیز ملایم می شود،در واقع موسیقی بازی به شما می گوید که آیا هنوز دشمنی در محیط وجود دارد یا اینکه محیط به طور کلی از وجود دشمنان پاک شده

اتاق سیو بازی نیز به رسم سری بازی های Resident Evil همچنان با موسیقی آرامبخش خود لحظات آرامی را برای بازیباز فراهم می آورد.

نکته پایانی:

در آخر باید گفت که رزیدنت ایول چهار از جمله بازی هاییست که هیچ زمان قدیمی نمی شوند،هر بار که بازی را آغاز می کند بوی تازگی از آن استشمام می شود،می توان هر بار به انجام آن پرداخت و هر بار لذت بیشتری از آن برد.بدون شک کمتر کسی را می توان پیدا کرد که این شاهکار را به پایان نرسانده باشد اما اگر تا کنون این شاهکار را تجربه نکرده اید،تقریباً با هر پلتفرمی که در دسترس دارید می توانید به تجربه آن بپردازید همچنین می توانید نسخه بهبود یافته و HD شده آن که برای ویندوز و کنسول های نسل هشتم منتشر شده را تهیه کنید و از آن لذت ببرید،حتی Resident Evil 4 دلیل کافی برای آنکه از نو به سراغ PlayStation 2 خودتان بروید را دارد.

در انتها امیدوارم از این نقد لذت برده باشید،لطفاً کاستی ها را بر ما ببخشید و با راهنمایی های خود راهگشای ما باشید،درباره بازی نکات بسیاری وجود دارد که می توان هر یک را به تفصیل بیان کرد اما هم باعث طولانی شدن متن و هم شاید خستگی دوستان می شود

لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید،بازی برای شما چگونه بو،برای اولین بار چه زمان آنرا تجربه کردید و در مورد آن چه فکر می کنید؟

تقویم شمسی

آبان ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
    مرداد »
 123456789101112131415161718192021222324252627282930  

2 دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها

  1. جاده بازی
    34
    ۲۲/۰۷/۱۳۹۷

    عالی هست ممنون از مطالب خوبتون

ارسال نظر

پست‌الکترونیکی شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *